Czy warto stosować dietę bezglutenową?

Od momentu, gdy dieta bezglutenowa zdobyła sławę, naukowcy szczególnie zwrócili na nią uwagę. Aktualnie pojawiło się wiele doniesień na temat glutenu, białka odpowiedzialnego za to zamieszanie. Przypomnę, że gluten występuje w pszenicy, życie i jęczmieniu oraz zanieczyszczonym owsie. Rodzi to pewne trudności, ponieważ zboża te stanowią podstawę polskiej diety.

Dieta bezglutenowa to przede wszystkim dieta lecznicza. Jest ona koniecznością dla osób chorych na celiakię, mających alergię lub nietolerancję glutenu. Przynosi również pozytywne efekty u osób z nieszczelnymi jelitami lub chorymi na choroby autoimmunologiczne. Natomiast badania dowodzą, że stosowanie tego typu diety u osób zdrowych jest bezzasadne.

Najczęstszym powodem stosowania diety bezglutenowej jest chęć zrzucenia kilku kilogramów. Natomiast efekt odchudzający nie jest wynikiem eliminacji glutenu, a zmianą nawyków żywieniowych. Zaznaczmy, że osoby te zazwyczaj prowadzą niezdrowy tryb życia, a ich dieta jest uboga w warzywa, pełne ziarna, chude produkty, a bogata w słodycze i tłuszcze. Również  osoby, które obserwują u siebie różne dolegliwości np. zmęczenie, problemy z trawieniem, bóle głowy, podejrzewają, że jest to sprawka glutenu. Po wprowadzeniu diety bezglutenowej odczuwają poprawę. I tutaj sytuacja się powtarza. Zmiana nawyków powoduje poprawę stanu zdrowia lub jest to zwyczajny efekt placebo.

Można by uznać, że zmiana nawyków żywieniowych jest zaletą tej diety. Pamiętajmy, że dieta bezglutenowa jest skomplikowana. Ze względu na wszechobecność glutenu, trzeba wyeliminować wiele produktów i umiejętnie zastąpić je innymi. Źle zbilansowana może prowadzić do niedoborów chociażby żelaza. Dlatego niewłaściwe jej stosowanie w dłuższym okresie może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia i licznych chorób.

Produkty bezglutenowe są często bardzo przetworzone. Niestety, gluten pełni ważną rolę w  procesie powstawania pieczywa. Dzięki niemu możemy cieszyć się wyrośniętym bochenkiem chleba z chrupiąca skórką. Stworzenie pieczywa, które będzie miało odpowiednią strukturę i zasmakuje nam, wymaga użycia wielu substancji dodatkowych. Takie pieczywo zawiera też więcej łatwo przyswajalnych węglowodanów. Oczywiście można upiec pieczywo bez wszystkich dodatków, stosując mąkę bezglutenową. Wymaga to dużej wprawy, aby dobrać odpowiednią ich mieszankę, ponieważ każda ma inne właściwości. Niestety piekarnie, które zajmują się wypiekaniem tego typu pieczywa jest niestety mało. Przygotowanie potraw typu: pierogi, naleśniki, kluski stwarza pewne problemy.

Nie zapominajmy, że gluten występuje w produktach, w których byśmy się go nie spodziewali. Są to np. proszek do pieczenia, przyprawy, suszone owoce i wiele innych. Każdy produkt wymaga dogłębnego przestudiowania etykiety i znajomości ukrytych źródeł glutenu. Z pomocą przychodzi nam „znak przekreślonego kłosa”. Produkty oznaczone tym symbolem są całkowicie wolne od glutenu.

Ważnym aspektem tego typu diety jest wartość odżywcza. Glutenowe zboża są źródłem błonnika i witamin z grupy B. Dieta wymaga odpowiedniego doboru produktów, które pomogą uzupełnić niedobory. Nie jest to łatwe, ponieważ jest to zmiana dotychczasowych nawyków.

Co z tego wynika? Dieta bezglutenowa nie pomoże zgubić kilogramów, a nieumiejętnie stosowana może wyrządzić wiele szkód. Jeśli natomiast uważasz, że gluten ci szkodzi, najpierw odwiedź lekarza i dogłębnie się przebadaj. Być może źródło dolegliwości leży gdzie indziej. Jeśli natomiast zdecydujesz się na taką dietę, zadbaj o to, aby była w pełni zbilansowana lub po prostu wybierz się do specjalisty, który przygotuje dla Ciebie odpowiedni jadłospis.