Jak w warunkach domowych wspierać rozwój integracji sensorycznej naszego dziecka? Przedstawiamy propozycje prostych zabaw, które możecie wykonywać ze swoimi pociechami w domu!

 

Odpowiednia zabawa i aktywność, którą dziecko w ciągu dnia wykonuje, może być wspaniałym narzędziem wspomagającym rozwój psychomotoryczny naszej pociechy.

Jedną z wytycznych wczesnego wspomagania rozwoju jest zasada bezpośredniego dostarczania doświadczeńI właśnie w rodzinie, w otoczeniu bezpiecznym dziecko powinno zdobywać pierwsze doświadczenia sensoryczno-motoryczne tworzyć tzw. bazę rozwojową.

Z punktu widzenia integracji sensorycznej ważna jest obserwacja przez rodzica reakcji swojego skarba na proponowane aktywności. Powinni zwrócić uwagę czy dziecko chętnie podejmuje nowe aktywności lub zabawy ruchowe. Jak reaguje na czynności pielęgnacyjne (np. obcinanie paznokci lub mycie włosów) struktury, których dotyka i ubrania, które nosi. Jak zachowuje się w grupie rówieśników, na placu zabaw. Czy lubi się huśtać, wspinać, kręcić na karuzeli… Czy umie regulować swój poziom pobudzenia i skupić uwagę, gdy wymaga tego sytuacja. Przyglądamy się jego mimice, ruchom ciała i reakcjom na pojawiające się bodźce.

Jeżeli rodzic zauważy jakieś niepokojącą reakcję dziecka na proponowane aktywności warto skonsultować się ze specjalistą – by określić rodzaj występujących trudności oraz czy występuje u niego potrzeba intensywnych doświadczeń sensorycznych, czy nadmierna wrażliwość na bodźce (dotykowe, węchowe, smakowe, ruchowe, wzrokowe, słuchowe).

 

Poniżej przedstawiamy propozycję kilku prostych zabaw, niewymagających specjalnego sprzętu i łatwych do przeprowadzenia w domu:

  1. Robienie piłek z papieru

Polega na gnieceniu starych gazet i formowanie z nich kul. Następnie rzucanie nimi, naprzemiennie prawą i lewą ręką do wyznaczonego celu.

Zwracamy uwagę na: manipulację dłoni i nadgarstka; koordynację ruchów ręki i oka; dominację ręki; reakcje słuchowe na szelest papieru; koncentrację wzroku na działaniu.

 

  1. Robienie prania

Pomagamy mamie wywieszać i zdejmować pranie. Potrzebne do tego będą nam spinacze bieliźniane, które przypinamy i zdejmujemy z powieszonych na suszarce ubrań.

Zwracamy uwagę na:  manipulację dłoni i nadgarstka, siłę mięśniową dłoni, prawidłowość chwytu, koncentrację wzroku na działaniu.

 

 

  1. Żuczek na piłce

Wspólne ćwiczenia na dużej piłce gimnastycznej:

  • Kładziemy dziecko na piłkę tak, by jego brzuszek dotykał piłki a rączki i nóżki były spuszczone. Prosimy by poszło na rączkach do przodu, może też sięgać po zabawki leżące na podłodze przed piłką i wrzuciło je do obok stojącego pudełka.
  • Możemy także przetaczać dziecko po piłce w różnych kierunkach w leżeniu tyłem i przodem, oraz w siadzie.

Zwracamy uwagę na:  reakcję na szybki ruch; reakcje równoważne, reakcję na pozycję na brzuchu i plecach z głową w dole; sposób podporu na rękach; utrzymanie pozycji wyprostnej i aktywizację tułowia,

 

  1. Noszenie ,,na baranach’’

Noszenie dziecka na ramionach rodzica tzw. ,,noszenie na barana’’, trzymając je za nogi (nie za ręce). W tym ustawieniu rodzic ostrożnie się rusza, możne kucać, obracać się itp.

Łatwiejsza wersja powyższego ćwiczenia: trzymamy dziecko na naszych kolanach, podtrzymując za talerz biodrowy i przechylamy nasze kolana raz w jedną, raz w drugą stronę.

Zwracamy uwagę na: reakcję na ruch; jego reakcje równoważne, umiejętność pracy mięśni tułowia w zmieniających się warunkach, reakcja na wysokie ustawienie względem podłoża.

 

  1. Zróżnicowane podłoże

Pełzanie, raczkowanie, chodzenie, a także turlanie po sztucznej trawie, kocu fakturowym, materacu lub piasku na plaży.

Zwracamy uwagę na: reakcję na zróżnicowane podłoże; reakcję na obroty i szybkie ruchy głowy; obserwujemy jakość i naprzemienność wykonywanego ruchu.

 

  1. W kąpieli

Zabawa w kąpieli, przelewanie w rączki wody lecącej z kranu, nabieranie wody do małej konewki i nalewanie tej wody na drugą rączkę. Masowanie ciałka dziecka strumieniem wody, różnymi szczotkami, gąbkami, myjkami, mocniejsze dociskanie ciała dziecka ręcznikiem. Warto stosować zróżnicowane bodźce dotykowe: lekki dotyk, uciskanie, klepanie, delikatne opukiwanie.

Zwracamy uwagę na: reakcję dziecka na kontakt z wodą, reakcję na temperaturę wody, reakcję na bodźce dotykowe (szczotki, gąbki, myjki), reakcję na czynności pielęgnacyjne.

 

  1. Masaż

Masaż ciałka dziecka poprzez dociskanie poduszkami, maskotkami, masaż termiczny np. butelkami z ciepłą, zimną wodą; masaż buzi (wykonujemy przed jedzeniem).

Zwracamy uwagę na: reakcję na mocny i łaskotliwy dotyk, reakcję na masaż mięśni twarzy, reakcje na bodźce termiczne.

 

  1. Naleśnik

Turlanie się po podłodze. Bujanie dziecka w kocu (dwóch rodziców trzyma koc za skrajne rogi). A szczególnie polecamy zawijanie dziecka ciasno w koc, z głową na zewnątrz i dociskanie jego ciała by zwiększyć doznania proprioceptywne. Szybko odwijając swoją pociechę z owej pozycji stymulujemy dodatkowo układ przedsionkowy.

Zwracamy uwagę na: kontakt taktylny, reakcje na intensywne bodźce propioceptywne, reakcję na szybki ruch przedsionkowy, stan pobudzenia.

 

  1. Różne struktury

Dotykanie rożnych struktur: przesypywanie w dłoniach grochu, ryżu, makaronu, piasku, wsypywanie ich do różnych pojemników. Zabawy w kisielu (zimnym, ciepłym), wyławianie z kisielu małych zabawek. Malowanie pianką do golenia po lustrze.

Zwracamy uwagę na: reakcje dotykowe na materiały sypkie; reakcje na zapachy; reakcje na materiały śliskie i lepkie; koordynację ruchów ręki i oka; koncentrację wzroku na działaniu.