Owoce vs. soki

Owoce są ważnym składnikiem codziennej diety. Dostarczają znacznych ilości witamin i składników mineralnych. Niektóre substancje zawarte w nich mają działanie antyoksydacyjne, a nawet przeciwmiażdżycowe. Dziennie powinno się zjeść przynajmniej 2 porcje owoców. Mówi się, że szklanka soku może zastąpić jedną porcje. Czy rzeczywiście tak jest i możemy bezkarnie pić soki? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Wartości odżywcze w sokach zagęszczonych

Sok owocowy to bardzo popularny produkt. Pijemy ich coraz więcej, a na rynku dostępny jest szeroki asortyment smaków i rodzajów. Natomiast nie można zapominać, że jest to produkt przetworzony. Jeśli spojrzymy na etykietę, to okazuje się, że większość z nich  jest sporządzana z soków zagęszczonych. Ma to swoją przyczynę. Soki w zagęszczonej formie łatwiej jest przechowywać oraz transportować. Niestety podczas zagęszczania wiele substancji odżywczych ulega zniszczeniu, a naturalne aromaty są usuwane. Podczas odtwarzania soku na nowo dodawane są aromaty (na opakowaniu określone jako naturalne) oraz utracone witaminy, ale już  sztuczne. Nie zapominajmy, że zawartość innych substancji prozdrowotnych jak np. polifenole, antocyjany, itp., nie są już uzupełniane. W sokach, które są przygotowywane ze świeżych owoców zawartość tych substancji jest obniżona.

Błonnik i witaminy w sokach owocowych

Wyciskanie soków z owoców znacznie zmniejsza zawartość błonnika, który jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Warto pamiętać, że soki jabłkowe i winogronowe mogą być nawet zupełnie pozbawione błonnika. Świadczy o tym przezroczysty, klarowny wygląd. Zawartość błonnika w innych sokach jest znacznie zmniejszona – może go być nawet 10 razy mniej niż w świeżym owocu. Najwięcej znajdziemy go w sokach zawierających miąższ.

Soki mogą być dobrym źródłem witaminy C – szklanka może zapewnić 100% normy na tę witaminę. Soki marchwiowe są szczególnie bogate w beta-katoren, który jest prekursorem witaminy A w naszym organizmie. Natomiast zawartość fiolianów jest nieco mniejsza. Składniki mineralne zawarte w sokach są lepiej przyswajalne niż te zawarte w owocach, ale podobnie jak w przypadku błonnika na skutek obróbki jest ich znacznie mniej.

Uważaj na cukier w sokach

Pamiętajmy, że zarówno owoce jak i soki z nich przygotowane są źródłem cukrów prostych, głównie fruktozy. Problem polega na tym, że cukry te są łatwiej wchłaniane z soków. Indeks glikemiczny (wskaźnik mierzący to zjawisko) soków wynosi ok. 55, podczas gdy owoców 25-35. Soki są też mało treściwe, trawimy je w ciągu 15 minut. To sprawia, że możemy wypić większe ilości i tym samym przyswoić więcej cukru i kalorii. Owoce wymagają od nas wolniejszego spożywania i powodują, że czujemy się dłużej najedzeni, ponieważ czas trawienia wynosi 4 godziny.

Pić czy nie pić soków owocowych?

Sok może stanowić dobrą alternatywę dla owoców, zwłaszcza w upalne dni lub gdy nie mamy dostępu do świeżych owoców. A przede wszystkim są źródłem płynów. Wtedy najlepszym wyborem są soki świeżo wyciskane lub jednodniowe, mają najmniejsze straty składników odżywczych. Natomiast nie mogą zastąpić całkowicie owoców i nie powinny stanowić podstawy naszej diety. Nie oznacza to też, że należy całkowicie wyeliminować je z diety. Jak zawsze należy zachować rozsądek i umiar.