Profilaktyka dna miednicy – Kasłanie (po porodzie i przy osłabionych mięśniach dna miednicy)

W czasie kaszlu, kichania czy nawet śmiania się, w naszym śródbrzuszu wzrasta ciśnienie. Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale oddziałuje ono bezpośrednio na nasze mięśnie dna miednicy.

 

❌ Spontanicznie przyjmowana przez nas pozycja, w której pochylamy tułów a nogi ustawiamy szeroko (czasem nieświadomie ustawiamy też stawy biodrowe w rotacji wewnętrznej i koślawimy kolana), wywiera niekorzystne ciśnienie na osłabione mięśnie dna miednicy. Może to je dodatkowo nadwyrężać i ujawniać incydenty nietrzymania moczu.

 

Jeśli czujesz, że chce Ci się kaszleć lub kichnąć, postaraj się:

✅ napiąć́ mięśnie dna miednicy (najlepiej chwilę przed),
✅ skręcić głowę i tułów w jedną stronę,
✅ odchylić łokieć i zasłonić usta,
✅ skrzyżować́ nogi i docisnąć́ je do siebie, by wspomóc dodatkowo aktywację mięśni dna miednicy.
Taka pozycja rozproszy zwiększone ciśnienie podczas kaszlu, dzięki czemu mięśnie dna miednicy lepiej zniosą tę sytuację.

 

Nie wierzysz? Sprawdź sama i wykonaj mały test ‼
TEST: Kaszlnij, raz klasycznie pochylając się do przodu, a za drugim razem skręć mocno głowę i tułów w bok oraz zasłoń ręką twarz pamiętając o odchyleniu łokcia. Tym razem nie napinaj mięśni dna miednicy, tylko sprawdź, kiedy czujesz mniejszy na nie ucisk.