+48 22 881 61 60 biuro@martik-med.pl

Jak w domu wspierać rozwój integracji sensorycznej?

Przedstawiamy propozycje prostych zabaw, które możecie wykonywać ze swoimi pociechami w domu!

Odpowiednia zabawa i aktywność, którą dziecko w ciągu dnia wykonuje, może być wspaniałym narzędziem wspomagającym rozwój psychomotoryczny naszej pociechy.

Jedną z wytycznych wczesnego wspomagania rozwoju jest zasada bezpośredniego dostarczania doświadczeńI właśnie w rodzinie, w otoczeniu bezpiecznym dziecko powinno zdobywać pierwsze doświadczenia sensoryczno-motoryczne tworzyć tzw. bazę rozwojową.

Z punktu widzenia integracji sensorycznej ważna jest obserwacja przez rodzica reakcji swojego skarba na proponowane aktywności.

  • Powinni zwrócić uwagę czy dziecko chętnie podejmuje nowe aktywności lub zabawy ruchowe.
  • Jak reaguje na czynności pielęgnacyjne (np. obcinanie paznokci lub mycie włosów) struktury, których dotyka i ubrania, które nosi.
  • Jak zachowuje się w grupie rówieśników, na placu zabaw.
  • Czy lubi się huśtać, wspinać, kręcić na karuzeli…
  • Czy umie regulować swój poziom pobudzenia i skupić uwagę, gdy wymaga tego sytuacja.
  • Przyglądamy się jego mimice, ruchom ciała i reakcjom na pojawiające się bodźce.

Jeżeli rodzic zauważy jakieś niepokojącą reakcję dziecka na proponowane aktywności warto skonsultować się ze specjalistą – by określić rodzaj występujących trudności oraz czy występuje u niego potrzeba intensywnych doświadczeń sensorycznych, czy nadmierna wrażliwość na bodźce (dotykowe, węchowe, smakowe, ruchowe, wzrokowe, słuchowe).

Poniżej przedstawiamy propozycję kilku prostych zabaw, niewymagających specjalnego sprzętu i łatwych do przeprowadzenia w domu.

1. Robienie piłek z papieru

Polega na gnieceniu starych gazet i formowanie z nich kul. Następnie rzucanie nimi, naprzemiennie prawą i lewą ręką do wyznaczonego celu.

Zwracamy uwagę na: manipulację dłoni i nadgarstka; koordynację ruchów ręki i oka; dominację ręki; reakcje słuchowe na szelest papieru; koncentrację wzroku na działaniu.

2. Robienie prania

Pomagamy mamie wywieszać i zdejmować pranie. Potrzebne do tego będą nam spinacze bieliźniane, które przypinamy i zdejmujemy z powieszonych na suszarce ubrań.

Zwracamy uwagę na:  manipulację dłoni i nadgarstka, siłę mięśniową dłoni, prawidłowość chwytu, koncentrację wzroku na działaniu.

3. Żuczek na piłce

Wspólne ćwiczenia na dużej piłce gimnastycznej:

  • Kładziemy dziecko na piłkę tak, by jego brzuszek dotykał piłki a rączki i nóżki były spuszczone. Prosimy by poszło na rączkach do przodu, może też sięgać po zabawki leżące na podłodze przed piłką i wrzuciło je do obok stojącego pudełka.
  • Możemy także przetaczać dziecko po piłce w różnych kierunkach w leżeniu tyłem i przodem, oraz w siadzie.

Zwracamy uwagę na:  reakcję na szybki ruch; reakcje równoważne, reakcję na pozycję na brzuchu i plecach z głową w dole; sposób podporu na rękach; utrzymanie pozycji wyprostnej i aktywizację tułowia.

4. Noszenie „na baranach”

Noszenie dziecka na ramionach rodzica tzw. ,,noszenie na barana’’, trzymając je za nogi (nie za ręce). W tym ustawieniu rodzic ostrożnie się rusza, możne kucać, obracać się itp.

Łatwiejsza wersja powyższego ćwiczenia: trzymamy dziecko na naszych kolanach, podtrzymując za talerz biodrowy i przechylamy nasze kolana raz w jedną, raz w drugą stronę.

Zwracamy uwagę na: reakcję na ruch; jego reakcje równoważne, umiejętność pracy mięśni tułowia w zmieniających się warunkach, reakcja na wysokie ustawienie względem podłoża.

5. Zróżnicowane podłoże

Pełzanie, raczkowanie, chodzenie, a także turlanie po sztucznej trawie, kocu fakturowym, materacu lub piasku na plaży.

Zwracamy uwagę na: reakcję na zróżnicowane podłoże; reakcję na obroty i szybkie ruchy głowy; obserwujemy jakość i naprzemienność wykonywanego ruchu.

    6. W kąpieli

    Zabawa w kąpieli, przelewanie w rączki wody lecącej z kranu, nabieranie wody do małej konewki i nalewanie tej wody na drugą rączkę. Masowanie ciałka dziecka strumieniem wody, różnymi szczotkami, gąbkami, myjkami, mocniejsze dociskanie ciała dziecka ręcznikiem. Warto stosować zróżnicowane bodźce dotykowe: lekki dotyk, uciskanie, klepanie, delikatne opukiwanie.

    Zwracamy uwagę na: reakcję dziecka na kontakt z wodą, reakcję na temperaturę wody, reakcję na bodźce dotykowe (szczotki, gąbki, myjki), reakcję na czynności pielęgnacyjne.

    7. Masaż

    Masaż ciałka dziecka poprzez dociskanie poduszkami, maskotkami, masaż termiczny np. butelkami z ciepłą, zimną wodą; masaż buzi (wykonujemy przed jedzeniem).

    Zwracamy uwagę na: reakcję na mocny i łaskotliwy dotyk, reakcję na masaż mięśni twarzy, reakcje na bodźce termiczne.

    8. Naleśnik

    Turlanie się po podłodze. Bujanie dziecka w kocu (dwóch rodziców trzyma koc za skrajne rogi). A szczególnie polecamy zawijanie dziecka ciasno w koc, z głową na zewnątrz i dociskanie jego ciała by zwiększyć doznania proprioceptywne. Szybko odwijając swoją pociechę z owej pozycji stymulujemy dodatkowo układ przedsionkowy.

    Zwracamy uwagę na: kontakt taktylny, reakcje na intensywne bodźce propioceptywne, reakcję na szybki ruch przedsionkowy, stan pobudzenia.

    9. Różne struktury

    Dotykanie rożnych struktur: przesypywanie w dłoniach grochu, ryżu, makaronu, piasku, wsypywanie ich do różnych pojemników. Zabawy w kisielu (zimnym, ciepłym), wyławianie z kisielu małych zabawek. Malowanie pianką do golenia po lustrze.

    Zwracamy uwagę na: reakcje dotykowe na materiały sypkie; reakcje na zapachy; reakcje na materiały śliskie i lepkie; koordynację ruchów ręki i oka; koncentrację wzroku na działaniu.

    Mamy nie tylko wysokie kwalifikację medyczne, duże doświadczenie, jesteśmy też rodzicami i pasjonatami swojej pracy.

    Masz pytania dotyczące postu, fizjoterapii lub rozwoju swojego dziecka?

    Zadzwoń do Nas