Najczęstsze objawy zaburzeń Integracji Sensorycznej poszczególnych zmysłów

W zakresie zmysłu przedsionkowego/równowagi:

  • dziecko jest w ciągłym ruchu: biega, skacze, kręci się w kółko, wierci się na krześle, a gdy stoi i czeka, zaczyna przestępować z nogi na nogę,
  • maluch nie lubi szybkiego ruchu, nie przepada za wspinaniem się, jest niepewne, gdy jego stopy nie dotykają podłoża (niepewność grawitacyjna),
  • trudno mu dłużej skupić się na zadaniu lub ma trudności z koncentracją uwagi,
  • bywa nerwowe i pobudzone,
  • ma trudności z dostosowaniem się do panujących reguł,
  • bywa impulsywne, wyrywa się zanim zakończymy instrukcję zadania,
  • potyka się i wydaje się niezgrabne ruchowo,
  • ma trudności z równowagą,
  • nie lubi próbować nowych zadań ruchowych lub ma trudności z ich nauczeniem,
  • trudno mu usiedzieć w miejscu lub odwrotnie – prowadzi raczej siedzący tryb życia,
  • wykazuje trudności z wodzeniem za przedmiotem,
  • ujawniają się nieprawidłowości w rozwoju mowy, pisaniu liter lub czytaniu,
  • szybko przechodzi od płaczu, do śmiechu,
  • wykazuje problemy z rozróżnianiem prawej i lewej strony.

W zakresie propriocepcji:

  • dziecko wygląda na rozluźnione, wiotkie lub odwrotnie – jego ruchy są sztywne, mało precyzyjne (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe),
  • bardzo lekko lub zbyt mocno ściska przyrząd pisarski (długopis, ołówek, kredkę),
  • szybko się męczy,
  • ma trudności z koordynacją szybkich, naprzemiennych ruchów,
  • zgrzyta zębami, gryzie lub żuje przedmioty (ołówek, ubrania),
  • chodzi na palcach, siada w literę W,
  • stąpa głośno, uderza mocno stopami o podłoże,
  • ma problemy z manipulacją rąk (cięciem, rysowaniem, wycinaniem),
  • potrzebuje mocnego przytulania, ściskania, lubi się pod czymś przeciskać lub nosić ciężkie przedmioty,
  • wpada na innych lub popycha ich, nie ze względu na chęć wyrządzenia komuś krzywdy, lecz z powodu potrzeby dostarczenia sobie silnych bodźców płynących właśnie z propriocepcji.

W zakresie zmysłu dotyku:

  • dziecko unika dotyku, przytulania lub wręcz odwrotnie – silnie pragnie mocnego przytulania i docisku,
  • wykazuje niechęć do noszenia pewnego rodzaju ubrań z uwagi na materiał lub drażniące metki, szwy,
  • przejawia dużą niechęć do mycia głowy, czesania włosów, obcinania paznokci, smarowania buzi kremem,
  • często się drapie lub poprawia ubrania,
  • jest szczególnie łaskotliwe,
  • nadmiernie reaguje, gdy ktoś go niespodziewanie dotknie lub jest zbyt blisko,
  • silnie reaguje na niewielkie uderzenie,
  • poszukuje fizycznego, agresywnego kontaktu,
  • unika „brudzących” zabaw, np. tych z wykorzystaniem plasteliny, ciastoliny lub innych mas plastycznych,
  • ma trudności z przyjmowaniem pokarmów o określonej strukturze.

W zakresie zmysłu wzroku:

  • bodźce wzrokowe podnoszą stan pobudzenia dziecka i rozpraszają jego uwagę,
  • dziecko ma krótki okres skupienia wzroku na danym przedmiocie (fiksacji),
  • przejawia niechęć do kontaktu wzrokowego,
  • wykazuje problemy z układaniem puzzli, znalezieniem różnicy,
  • ma trudności z rozróżnianiem podobnych wzorów, kształtów, liter, cyfr lub z wyszukaniem przedmiotu wśród innych,
  • często nadmiernie reaguje na światło (zasłanianie oczu),
  • unika świecących zabawek, przedmiotów, mocno oświetlonych miejsc.

W zakresie zmysłu słuchu:

  • mówi do siebie podczas wykonywania zadań,
  • trudno mu skupić uwagę w hałaśliwym miejscu,
  • nie lubi zatłoczonych miejsc (galerie handlowe, supermarkety),
  • mówi głośno, samo generuje intensywne dźwięki,
  • ma problem z wykonaniem poleceń słownych i wymaga ich powtórzenia,
  • wydaje się, jakby nie słyszało tego, co się do niego mówi,
  • negatywnie reaguje na pewne dźwięki (suszarka, odkurzacz),
  • wybudza się ze snu nawet przy najcichszych dźwiękach, ma lekki sen,
  • często zasłania uszy,
  • unika zabawek, które wydają dźwięki.

W zakresie zmysłu węchu:

  • wykazuje niechęć do jedzenia potraw, które intensywnie pachną,
  • wącha rzeczy, które nie służą do jedzenia,
  • wykazuje odruch wymiotny na pewne zapachy,
  • nie toleruje konkretnych zapachów,
  • preferuje mocne i intensywne zapachy.

W zakresie zmysłu smaku:

  • „niejadek” – je tylko wybrane produkty,
  • ma ubogą dietę lub preferuje np. dietę beżową – je tylko jasne jedzenie: makarony, jogurty, banany;
  • preferuje tylko niektóre smaki, np. słodkie lub kwaśne,
  • wykazuje odruch wymiotny na pewne smaki.